برگزاری همایش بیداری و احیای تمدن اسلامی در اسدآباد

چهارمین همایش بیداری و احیای تمدن اسلامی بر مبنای اندیشه‌های سید جمال الدین اسدآبادی در زادگاه آن عالم فرهیخته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آمادای؛ رئیس فرهنگستان زبان فارسی در چهارمین کنگره احیاگری تفکر دینی – سیاسی بر مدار جهاد تبیین با بیان اینکه سیدجمال الدین اسدآبادی پیشگام و نخستین نظریه پرداز تفکر بیداری اسلامی است، گفت: اندیشۀ سیدجمال الدین مبتنی بر اتحاد مسلمانان، استکبار ستیزی و استعمار ستیزی، بازگشت به اسلام، حفظ میراث اسلامی و مبارزه با بیگانگان است.

غلامعلی حداد عادل افزود: تفکر سیدجمال فراتر از حصار‌های قومیت و ملیت و در جست و جوی احیای تمدن بزرگ اسلامی و مجد و عظمت اسلام و مسلمانان است.

او همچنین گفت: چاپ مقاله در روزنامه‌هایی نظیر حبل المتین، قانون و اختر، از جمله ابتکارات و خلاقیت‌های سیدجمال است که پیش از او هیچ نویسندۀ مسلمانی در جغرافیای جهان اسلام، موفق به انجام آن نشده بود.

رئیس فرهنگستان زبان فارس گفت: او با هوشمندی از ظرفیت عظیم رسانه برای مبارزه علیه استعمار و استبداد استفاده کرد و در قامت اندیشمندی دینمدار و دین باور، در جهت آگاهی بخشی مردم و رستن آنها از رخوت و سستی دمید.

غلامعلی حداد عادل گفت: سید جمال تصویر روحانی سیاسی مسئول در جامعه بوده که آن طور که باید به جنبه‌های علمی فرهنگی سیاسی او پرداخته نشده و برای جوانان و نوجوانان شناخته شده نیست و بدون شک برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها درباره بیداری اسلامی و نشر هر چه بیشتر تفکر ناب بیداری اسلامی از ضرورت‌های عصر کنونی است، چرا که جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به اندیشه‌های وحدت بخش، انسجام بخش و اتحاد آفرین نیازمند است.

در این مراسم پیام رئیس جمهور به این همایش قرائت شد که در آن به بیان خصوصیات اخلاقی و علمی این عالم پرداخته شده و اعلام شد: سید جمال یکی خصوصیاتش مبارزه با خرافات و دیگری بازگرداندن قرآن به متن زندگی بود.

۱۳۰ مقاله در حوزه علوم انسانی به دبیر خانه این همایش ارسال شد که پس از بررسی و داوری ۱۰۴ مقاله از نقاط مختلف کشور پذیرفته و در این همایش شرکت داده شد.

در پایان این همایش از کتاب سید جمال الدین و بیداری اسلامی و بررسی جمهوریت در اندیشه سید جمال به تالیف خانم راحله فتوحی و حسن کرمی رونمایی شد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *