اجرای طرح ۵۰۰ تنی ماهی خاویار در ملایر

طرح پرورش ماهی خاویار، با تولید سالانه ۵۰۰ تُن ماهی در زمین‌های زیردست سد کلان ملایر اجرا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آمادای؛ مسئول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: طرح مطالعاتی مزرعه ۵۰۰ تُنی تولید و پرورش ماهیان خاویار زیر سد کلان به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی و اقتصادی شیلات این شهرستان انجام شده است.
مسعود نوروزی با بیان اینکه اجرای این طرح می‌تواند به تنهایی به اندازه میزان تولید کنونی ماهی در ملایر، خاویار تولید کند، افزود: بخش خصوصی آماده اجرای این طرح است و تنها مانع اجرای این طرح عظیم موافقت امور آب است.
او همچنین گفت: این طرح با استفاده از آب‌های خروجی زیر سد کلان اجرا می‌شود و هیچ استفاده‌ای از آب سد ندارد و میزان تولید را ۵۰۰ تُن افزایش می‌دهد.
مسئول شیلات جهاد کشاورزی ملایر افزود: ماهیان خاویار مثل قزل‌آلا نیست و نیاز آبی کمی می‌خواهد و آب به صورت مدار بسته دوباره وارد رودخانه و سیستم می‌شود.
مسعود نوروزی گفت: این طرح بزرگترین مزرعه تولید ماهی خاویار در منطقه غرب کشور است که در ۶۴ هزار مترمربع زمین اجرا و ظرفیت تولید آن در سال ۵۰۰ تُن ماهیان خاویار و ۲.۵ تُن خاویار است.
او همچنین اجرای یک مزرعه ۲۰ تُنی تولید ماهی خاویار را یکی از اقدامات ویژه و جهادی بخش شیلات برشمرد و افزود: این واحد در منطقه زیرآبیه بخش جوکار برای اخذ تسهیلات ۷۰ میلیارد ریال به بانک معرفی شده که در صورت پرداخت تسهیلات، سال آینده افتتاح خواهد شد.
هم اکنون ۲۲ مزرعه سردآبی با میزان تولید سالانه ۴۲۰ تُن ماهی قزل‌آلا، ۲ مزرعه حد واسط تخم چشم زده با تولید یک میلیون قطعه بچه ماهی و ۱۵ مزرعه گرم‌آبی خاکی با میزان سالانه ۲۵ تُن ماهی کپور در شهرستان ملایر فعال است.
سالانه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهی در ۵۲۵ مزرعه سردآبی و گرم‌آبی استان همدان تولید می‌شود که از این میزان، پنج هزار و ۳۰۰ تُن ماهی سردآبی قزل‌آلا در ۲۷۳ واحد و هزار و ۲۰۰ تُن ماهی گرم‌آبی در ۲۵۲ واحد پرورش کپور ماهیان است و زمینه اشتغال یک‌هزار و ۲۸۵ نفر را فراهم کرده است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *