کاهش ۶۰ درصدی آب ورودی سد اکباتان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: مجموع آب ورودی سد اکباتان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، نسبت به دوره بلند مدت ۶۰.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آمادای؛ رضا اخلاص‌مند افزود: در فصل زمستان سال آبی گذشته هم بارندگی نسبت به دوره بلند مدت ۳۴ میلیمتر، معادل ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
او همچنین گفت: مجموع آب ورودی سد اکباتان که منبع اصلی تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان همدان است در سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) حدود ۱۸.۹ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به دوره بلند مدت ۶۰.۵ درصد کاهش داشته است.
میانگین ورودی آب به مخزن دریاچه سد اکباتان در بلند مدت معادل ۵۱ میلیون متر مکعب است که این میزان ورودی آب در سال آبی گذشته (۱۴۰۰-۱۴۰۱) نیز به ۱۹.۶ میلیون متر مکعب رسیده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه بارش‌های سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ / ۲۸۹ میلیمتر بود گفت: این مقدار در بلند مدت ۳۴۴.۵ میلیمتر ثبت شده و ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) استان همدان نسبت به سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است، گفت: در سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) به طور میانگین ۲۳۲.۱ میلیمتر بارش در استان همدان ثبت شد.
آقای اخلاص‌مند با بیان اینکه میزان بارش‌ها در فصول پاییز، بهار و تابستان در سال (۱۴۰۲-۱۴۰۱) نسبت به میانگین دوره بلند مدت، کاهش داشته است، افزود: بیشترین کاهش فصلی بارش‌ها نیز مربوط به فصل پاییز با ۷۵ درصد افت بارندگی، نسبت به دوره بلند مدت به میزان” ۸۰ میلیمتر” کاهش گزارش شد.
او همچنین از کاهش بارندگی در حوضه آبریز همدان – بهار ایستگاه سد اکباتان معادل ۴ درصد با وجود افزایش بارندگی سال آبی گذشته به نسبت سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) خبر داد و افزود: با توجه به کاهش ورودی آب نسبت به سال آبی (۱۴۰۰-۱۴۰۱) به مخزن سد اکباتان با مدیریت منابع و مصارف سد اکباتان، هم اکنون پنج میلیون متر مکعب آب در مخزن ذخیره شده است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *