دلالان صادرکننده کشمش شده‌اند؛ سیر همدان روی دست کشاورزان ماند

در سایه بی‌توجهی به صادرات سیر ۴۰ هزار تن سیر روی دست کشاورزان همدان ماند.

به گزارش پایگاه خبری آمادای، استاندار همدان در کارگروه توسعه صادرات همدان با موضوع صادرات محصولات کشاورزی در خصوص راه‌اندازی شهرک سیر در همدان برای فرآوری این محصول گفت: شهرک سیر باید دور از محیط شهری ایجاد شود و البته که هر محصولی چندین مرحله از کاشت، داشت، برداشت دارد و سپس باید فرآوری و بسته‌بندی شود و نکته اینجاست که یک نفر نمی‌تواند تمام این کار‌ها را انجام دهد و این مراحل همانند زنجیره به هم متصل بوده و هر قسمت متخصص و کاربلد خود را می‌خواهد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه سیر همدان در دنیا بی‌نظیر است، افزود: سیر جزء کالا‌هایی است که برای استان مزیت نسبی دارد و برای صادرات آن حرف اول را فعالان بخش صادرات می‌زنند.
وی با تأکید بر بهره‌وری از محصول سیر، تأکید کرد: خواستار پیگیری مجدانه برای ایجاد شهرک سیر به مساحت ۲۰ هکتار هستم و باید در جانمایی شهرک شاخص‌های محیط زیست رعایت و به سایر خدمات همچون آب، برق و گاز هم توجه کرد.
استاندار همدان با اشاره به ایجاد ارزش افزوده از محصول سیر بر اهمیت بسته‌بندی به‌روز این محصول نیز تأکید و تصریح کرد: دولت نقش حمایت و تسهیل‌گری را در این رابطه دارد و می‌تواند شهرک را در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارد کار باید تخصصی باشد و از عهده یک نفر برنمی آید.
  • وی با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های امنیتی و سیاسی توجه خاص به صادرات و جنبه بهره‌وری آن است، گفت: استان همدان در زمینه محصولاتی، چون گردو و سیر ظرفیت‌های بالایی دارد، اما هزینه پژوهش و تحقیق بر روی محصولات بر عهده کشاورز نیست، وظیفه دولت در جهت افزایش صادرات و در جهت امنیت غذایی است.
قاسمی فرزاد بر تسریع روند تحقیق مرکز تحقیقات کشاورزی بر روی سیر تأکید کرد و گفت: کیفیت سیر را می‌توان به صورت دانش‌بنیان افزایش داد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *