افزوده شدن ۲ هزار سامانه به سامانه های هوشمند جاده ای کشور

رئیس مرکز مدیریت راههای کشور گفت: به منظور هوشمندسازی و ارتقای ایمنی، دو هزار سامانه جدید به سامانه‌های موجود مرکز مدیریت راه‌ها در راه های ارتباطی کشور افزوده خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آمادای؛ منصور فخاران در حاشیه سفر به استان همدان در گفتگویی با اشاره به اینکه اکنون در سطح راههای کشور حدود ۶ هزار سامانه نظارت تصویری، ثبت تخلف و ترددشمار فعال است، افزود: اگر سامانه های ردیاب ماشین آلات راهداری را هم به این تعداد اضافه کنیم حدود ۱۶ هزار سامانه هوشمند جاده ای فعال در کشور وجود دارد.

او تاکید کرد: سهم استان همدان از این تعداد در حال حاضر ۵۸۰ سامانه است که در سفری که به استان همدان داشتیم قرار شد ۱۱۰ سامانه به این تعداد سامانه اضافه شود.

فخاران تصریح کرد: برنامه سازمان راهداری این بوده است که در سال ۱۴۰۲ در طول راههای کشور ۲ هزار سامانه جدید اضافه کند که انشاالله این برنامه در سال ۱۴۰۳ تداوم پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز مدیریت راههای کشور گفت: با توجه به وسعت و‌ گستردگی کشور و موقعیت جغرافیایی که دارد و همچنین بیش از ۹۰ درصد حمل بار و مسافری که از طریق جاده انجام می شود، طبیعتا یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و‌ حمل و‌ نقل جاده ای استفاده از فناوری و هوشمند کردن محورهای مواصلاتی کشور است.

او افزود: خوشبختانه استان همدان با توجه به اینکه در کریدور شرق به غرب کشور قرار گرفته و یکی از استان های مهم ما در کریدور مذکور است، و همچنین نقشی که در حوزه جابجایی زائران اربعین حسینی دارد و با توجه به تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی که در استان بوده و راههای عبوری که از این استان به سمت غرب کشور در جریان است از اهمیت ویژه ای برای سازمان راهداری و حمل و‌ نقل جاده ای برخوردار است.

این مسئول تاکید کرد: طبیعتا در حوزه مرکز مدیریت راه های کشور هم این استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و انشاالله در برنامه ای که ما در طی دو سال آینده در استان خواهیم داشت، در تلاش هستیم، تعداد سامانه های این استان را افزایش دهیم.

فخاران افزود: بحث توسعه بیشتر مرکز مدیریت راههای استان نیز از دیگر برنامه هاست که انشاالله با مساعدتی که استان انجام می دهد قرار بر این است که این مرکز را هم بیشتر از قبل توسعه دهیم که این مهم در سال ۱۴۰۳ عملی خواهد شد.

استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای

رئیس مرکز مدیریت راههای کشور همچنین استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای را مهم برشمرد و تاکید کرد: مرکز مدیریت راه‌های کشور در راستای تسهیل عبور و مرور، خدماتی به کاربران جاده‌ای در قالب سایت ۱۴۱، اپلیکیشن و سیستم پاسخگویی ۱۴۱ ارائه می‌کند در آینده نزدیک و با استفاده از هوش مصنوعی کاربران جاده‌ای می‌توانند از آخرین وضعیت راه‌ها با دقت و صحت بیشتری برای مدیریت سفر خود استفاده کنند.

او گفت: علاوه بر این در طول سال و ایام خاص و به ویژه در مواقع بحرانی از جمله برف، سیل، زلزله و همچنین در حمل بار، حمل مسافر و خرابی های جاده ها مردم به سامانه های مرکز مدیریت راهها بیشتر مراجعه می کنند و برنامه ما در مرکز مدیریت راههای کشور این است که بتوانیم از هوش مصنوعی در این زمینه استفاده کنیم.

فخاران تأکید کرد: برنامه ای کوتاه مدت در این زمینه در دستور کار داریم که انشاالله قبل از فرا رسیدن عید نوروز چند رونمایی در این حوزه خواهیم داشت و در سال ۱۴۰۳ نیز بیش از ۸۰ درصد خدمات ارائه شده به مردم را از طریق هوش مصنوعی استفاده خواهیم کرد.

راه اندازی سامانه های هوشمند در تونل های کشور 

رئیس مرکز مدیریت راههای کشور در ادامه از راه اندازی سامانه های هوشمند در تونل های کشور خبر داد و تصریح کرد: در طول راههای مواصلاتی کشور تونل هایی را داریم که قطعا برای اینکه بتوانیم، در عملکرد تونل و ایمن سازی عبور و مرور مردم نظارت داشته باشیم قطعا نیاز داریم که آنها را به سامانه های نظارت تصویری مجهز کنیم.

فخاران افزود: یکی از برنامه ها در سال ۱۴۰۳ مجهز کردن تمامی تونل های کشور به سامانه هوشمند است که در سال اول حدود ۳۰۰ تونلی که در مرحله نخست داریم مجهز به سامانه نظارت تصویری خواهیم کرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *