تشکیل ستاد «صبر» در استان همدان

رئیس کل دادگستری استان همدان، از تشکیل ستاد « صبر» در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آمادای، محمد رضا عدالتخواه با اشاره به تشکیل ستاد صبر در دادگستری استان گفت: هدف از ایجاد این ستاد، اشاعه فرهنگ صلح، بخشش، رضایت، سازش، عفو و گذشت در سطوح مختلف جامعه است.

او افزود: عنوان اختصاری این ستاد برگرفته از کلمات، صلح، بخشش و رضایت است و بخشی از سند تحول قضایی با رویکرد توسعه روش‌های حل اختلاف در سطوح مختلف جامعه محسوب می‌شود.

به گفته رئیس کل دادگستری استان همدان ، تشکیل ستاد تألیف قلوب، زمینه ساز کاهش پرونده‌های قضایی شده است.

عدالتخواه در عین حال از تشکیل ستاد تألیف قلوب برای محقق شدن اهداف ستاد استانی صبر هم خبر داد و گفت: با فعالیت دو کمیته مصلحین و معتذرین به عنوان کمیته‌های معین این ستاد، در کمتر از یک سال با ایجاد فضای دوستی و مودت بین طرفین دعوی، از تشکیل پرونده‌های قضایی بسیاری جلوگیری به عمل آمده است.

او ، به فعالیت چشمگیر شورا‌های حل اختلاف در ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده‌های قضایی پرداخت و تصریح کرد: با اقدامات انجام شده این شورا و ختم به مصالحه شدن ۴۷ درصد از پرونده‌های قضایی در سال گذشته، استان همدان توانست جایگاه نخست صلح و سازش را از آن خود کند. کمیته‌های مصلحین در ۴۰۰ مسجد در سراسر استان در حال راه اندازی و مقرر شده است این کمیته‌ها تا در ۱۰۰ مسجد در مرکز استان همدان و در مجموع ۴۰۰ مسجد در سراسر استان فعالیت خود را دنبال کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد:با این روش، اگر اختلافی بین افراد مختلف رخ دهد، ائمه جماعات مساجد و یا معتمدین در هر صنفی قبل از تشکیل پرونده‌های قضایی، در مسیر ایجاد دوستی و صلح و سازش بین طرفین دعوی گام برخواهند داشت.

عدالتخواه  با اشاره به اینکه با فعالیت ستاد تألیف قلوب و کمیته‌های معین آن و گذشت شاکیان، ۲۵ فقره پرونده قتل مختومه اعلام شد، ادامه داد: در کمیته‌های معتذرین که در سه سطح کلانتری ها، دادگاه‌ها و زندان در دست اجراست، بیش از پنج هزار متهم از جرم خود اظهار پشیمانی کردند و حاضر به عذرخواهی از شاکی پرونده شدند.

او افزود:در نتیجه این اظهار ندامت‌ها در کمتر از یک سال، بیش از سه هزار نفر از حق خود گذشتند و تنها در سطح دادگاه‌ها با گذشت یک هزار و ۵۰۰ نفر، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان از نظر جنبه خصوصی جرم بخشیده شد و در حدود هشت میلیارد تومان جزای نقدی نیز وصول نشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *