رونمایی از سامانه ارزشیابی آراء دادگاههای بدوی در همدان

با حضور رئیس دیوان عالی کشور از سامانه ارزشیبابی آراء دادگاههای بدوی «ساآب» در همدان رونمایی شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آمادای، این سامانه برای نخستین بار در دستگاه قضا و در راستای اجرای طرحهای تحولی رونمایی از سامانه ارزشیابی آراء دادگاههای بدوی در همداندر قوه قضائیه بصورت پایلوت در دادگستری کل استان همدان رونمایی شد.

 

از ویژگیهای این سامانه ارزشیابی و نظارت بر آراء دادگاههای بدوی و کمک به اتقان واستحکام آراء صادر شده در دادگاههای بدوی است.

 

در این سامانه سئوالات شکلی وماهوی بر اساس قوانین آئین دادرسی کیفری ومدنی ومجازت اسلامی تدوین وقضات تجدید نظر پس از رسیدگی به پرونده در سامانه به آراء بدوی امتیاز می دهند.

 

رئیس دیوان عالی کشور در جمع قضات عالی دادگاههای عمومی وانقلاب استان همدان گفت: ارزیابی در تمام محاکم امر بسیار مهمی است که ما درصدد هستیم آن را به صورت کاربردی ارزیابی کنیم تا استعداد و توانمندی قضات بدست آید.

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم افزود: آراء صادر شده توسط محاکم قضائی به ویژه دادگاههای بدوی باید متقن ومستدل باشد تا نیازی به تجدید نظر خواهی ورفت وبرگشت در محاکم بالاتر نداشته باشد.

 

وی اظهار داشت : اگر رای صادر شده توسط دادگاههای بدوی متقن ومستدل باشد هیچ مرجعی نمی تواند آنرا نقض کند.

 

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه افزود: نباید دادگاه‌ها، دادسراها و مراجع قضایی به جولانگاه دلالان تبدیل شود چراکه ردپای دلالان در مراجع قضایی فساد به دنبال دارد.

 

رئییس کل دادگستری استان همدان هم در این مراسم  گفت : در انتخاب روسای دادگستری های شهرستانها اولویت با افراد جوان، کارآمد وبرخوردار از روحیه انقلابی است که تاکنون با همین رویکرد ۸ رئیس دادگستری در شهرستانهای ۹ گانه استان تغییر کردند.

 

آقای عدالتخواه افزود: امسال در اعیاد مذهبی فطر، قربان و غدیر بیش از ۷۷۱ نفر از زندانیان استان همدان مورد عفو قرار گرفتند .

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *