راهداران همدانی در حالی در جادهها و دامنههای برفگیر همدان حضور دارند که فرسودگی و زمین گیری ماشینآلات زمستانی به چالش پیش روی آنان تبدیل شده است.
به گزارش آمادای، از اواسط آذرماه، عملیات راهداری زمستانی در سراسر کشور آغاز می شود، اما نه تنها بر تعداد ماشین آلات راهداری اضافه نشده است، در عین حال هزینه گران تعمیرات ماشین آلات بر تعداد ناوگان زمین گیر اضافه کرده است.
در عین حال گستردگی جاده های برفگیر، پراکندگی روستاهای کوهستانی، بالا بودن میزان تردد در جاده ها به دلیل مسافرپذیری، راهداری زمستانی را برای راهداران دیار مادستان در مقایسه با سایر استان های برفگیر کشور، دو چندان کرده است.
در این استان ۴۱۹ دستگاه ماشین آلات راهداری از قبیل لودر، گریدر، بلدوزر، نمک پاش، مایلر و کامیون های برف روب وجود دارد که از این تعداد ۳۶۳ دستگاه آماده فعالیت هستند.
۲۰ دستگاه از این ماشین آلات به دلیل فرسودگی و نبود قطعات برای تعمیرات از رده بهره برداری خارج شدند و ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات موجود نیز عمر بالای ۲۵ سال دارند.
استان همدان دارای ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه شامل ۳۲۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۰ کیلومتر راه فرعی، ۵۹۸ کیلومتر بزرگراه، ۸۵ کیلومتر آزادراه و مابقی راه روستایی است که بنا به گفته حمید پرورشی خرم، معاون جوان و سخت کوش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ۴۵ گردنه برفگیر نیز در استان همدان وچود دارد که این کار راهداران را تا حدودی سخت تر می کند.
پرورشی خرم که چند سالی است سکان معاونت راهداری این اداره کل را در دست گرفته و باورش این است که پشت میز نشینی با روحیه راهداران سازگاری ندارد، از تلاش بی وقفه و شبانه روزی راهداران استان می گوید، از ساعت ها کار و تلاش، از بودن هایشان در گرمای سوزان تابستان و سرمای سخت زمستان… او می گوید: مردان گمنام جاده ها به واقع برازنده این نارنجی پوشان خستگی ناپذیر است.
او، عاشق بودن را حرف اول یک راهدار می داند و می گوید: راهداری یکی از شغلهای سخت و طاقت فرساست که فراز و فرود زیادی دارد، اگر راهدار عاشق کارش نباشد هرگز نمیتواند در این شغل ماندگار شود.
این مسئول، پایین بودن دستمزد راهداران را از دیگر دغدغه های مهم عنوان می کند و می گوبد: راهداران در ایام مختلف سال دور از خانواده بهصورت شبانه روز با اکیپهای ویژه در سطح جادهها خصوصا در مسیرهای صعبالعبور و برفگیر با عشق و ایثار در حال فعالیت هستند و لازم است نگاهی جدی به آنان شود.
حمید پرورشی خرم در ادامه به مشکلات راهداری زمستانی اشاره می کند و فرسودگی ماشین آلات، مکانیزه نبودن آن و گستردگی محورهای برفگیر و در کنار آن ترافیک جاده ها به دلیل مسافرپذیری را از جمله مشکلات بیان می کند و ادامه می دهد: در شرایط فعلی بار اصلی فرسودگی ماشین آلات راهداری و مکانیزه نبودنشان بر دوش راهداران است.
او می گوید: فرسودگی ماشین آلات راهداری استان که قدمت بالای ۲۵ سال دارند، موجب شده تا بیشتر وقت راهداران در زمستان صرف مرمت این خودروها در جاده های برفگیر شود که علاوه بر تحمیل هزینه نگهداری به راهداری استان، فشار بر راهداران را برای بازگشایی جاده افزایش می دهد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان در مورد مکانیزه نبودن ماشین آلات زمستانی ادامه می دهد: در شرایط فعلی بیشتر ماشین آلات راهداری به خصوص نمک پاش، قدیمی و از رده خارج هستند و نمک و شن پاشی در جاده ها به شکل دستی از سوی راهداران انجام می شود و این در حالی است که در سایر کشورها این کار از طریق ماشین آلات مکانیزه انجام و راهداران صرفا خدمات رسانی به خودروهای در راه مانده را ارائه می دهند.
او یادآور می شود: نمک و شن پاشی بر روی جاده های برفگیر با دستگاه های مکانیزه، موجب می شود تا نمک و شن با نرم استاندارد و یکنواخت در سطح جاده ها ریخته شود و کارها نیز با سرعت بیشتر انجام خواهد شد و این در حالی ست که انجام این کار از سوی راهداران ضمن اینکه نمک و شن بیشتری در سطح جاده قرار می گیرد، کارآیی کمتری نیز به دنبال دارد.
این مسئول ادامه می دهد: در شرایط فعلی با فرسودگی ماشین آلات هزینه مرمت آنها بالاست، به طوری که برای مرمت یک دستگاه بولدزر باید تا سقف ۴ تا ۵ میلیارد ریال هزینه می شود و این در حالیست که کارایی خوبی نخواهد داشت.
زمین گیری ماشین آلات راهداری/ برای سرپا شدن ماشین ها رقم بالایی نیاز است
رئیس اداره ماشین آلات و تجهیزات اداره کل راهداری همدان هم در ادامه گفتگو می گوید: هم اکنون میانگین سن ماشین آلات سنگین این اداره کل ۲۶ سال، نیمه سنگین ۲۷ سال و سبک ۲۵ سال است.
آرش آزادی با اشاره به بازسازی ۱۸ دستگاه نیمه سنگین و سنگین این اداره کل گفت: هشت دستگاه سنگین شامل بولدوزر، لودر و گریدر و ۱۰ دستگاه نیمه سنگین شامل کامیون، مایلر و کامیون بنز ۹۱۱ این اداره کل بازسازی شدند.
او همچنین از افزوده شدن ۲ دستگاه سواری در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: برای نگهداری و بازسازی این ماشین آلات، سالانه بیش از ۶۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.
رئیس اداره ماشین آلات و تجهیزات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی موجود به نظر میرسد، جایگزین کردن این ماشین آلات از نظر هزینه و بهره وری همکاران از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
آزادی در ادامه با اشاره به اهمیت ابزار آلات و ماشین آلات در اجرای طرحهای راهسازی، بیان کرد: بعد از سرمایه انسانی به عنوان اصلیترین سرمایه هر دستگاه، ماشین آلات سرمایه بسیار مهمی به شمار میروند که نگهداری از آنها باید در اولویت قرار گیرد.
او اظهار کرد: متاسفانه ماشین آلات موجود عمدتاً فرسوده هستند و از سالهای دور آنها را در اختیار داشتهایم اما با وضعیت اقتصادی فعلی، چارهای جز رسیدگی به ماشین آلات موجود و استفاده بهینه از آنها نیست.
این مسئول، بر ضرورت افزایش بازدیدهای فنی و دقت در نگهداری ماشین آلات تاکید کرد و افزود: باید با رسیدگی به موقع به آنها، اجازه ندهیم آسیبهای جدی به ماشین آلات وارد شود.
رئیس اداره ماشین آلات و تجهیزات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان تاکید کرد: باید از کارگاههای آموزشی نیز در همین راستا بهرهبرداری مناسبی انجام شود و از این فرصت برای بهبود بخشیدن به وضعیت فنی ماشین آلات استفاده کنیم.
آرش آزادی تأکید کرد: به روز رسانی علم و دانش و مهارت نیروهای فنی ضروری است و امیدواریم با فراگیری دانش فنی در مورد ماشین آلات، روند رسیدگی و دقت در نگهداری ماشین آلات راهسازی بهبود یابد.
غمنامه فرسودگی ماشین آلات راهداری، قصه پر دردی است که از زوایای مختلف نیاز به بررسی موشکافانه دارد، با نگاهی کلی می توان گفت، اگر چه تحریمها یکی از دلایل اصلی جاماندن سازمان راهداری از برنامه نوسازی ناوگان و ماشین آلات برف روبی است اما حقوق گمرکی بالا به عنوان یک مشکل داخلی و نه بینالمللی واردات ماشین آلات را به کاری سخت و پرهزینه در ایران تبدیل کرده است.
سازمان راهداری به دنبال آن است تا از طریق راهکارهای نو و تازه مشکل خرید و واردات قطعات ماشین آلات موجود را رفع کند اما قطعا تا رفع راهکار جدید، زمستان های سخت یکی پس از دیگری در استان سپری می شود و راهدارخانه ها نیز از کمبود ناوگان نو راهداری گلایه خواهند داشت.
No comment